Táncművészeti ág

Társastánc tanszak

Az alapfokú oktatás célja a társastánc iránt érdeklődő és fogékony tanulók képességeinek szakirányú fejlesztése. A főtárgyak és kötelező tantárgyak tanulása során a tanulók jártasságot szereznek a különböző társastáncokból. Megismerik azok történetét, a hozzátartozó viselkedés szabályait és a mindennapok magatartásformáit.

A társastánc tanszak további célja, hogy törekedjen a társastánc minél teljesebb megismertetésére, megszerettetésére, értékeinek megvédésére. Sajátos eszközeivel segítse a tanulók személyiségének formálását. Késztesse a tanulót hatékony, önálló tanulásra, a tanultak gyakorlati alkalmazására az élet minden területén

Kiemelt kompetenciák a társastánc területén

Szakmai kompetenciák

  • A mozgás és a zene kapcsolatának kialakítása, összhangja
  • A helyes testtartás, a tudatos légzés megismerése
  • A társastánc alapjainak, technikai elemeinek ismerete
  • A kombinációk, etűdök, koreográfiák kivitelezése
  • A képességek (a ritmusérzék, a tér– és formaérzék, a stílusérzék, előadói készség, koncentrálóképesség) fejlesztése
  • A viselkedéskultúra alapszabályainak és magatartásformáinak elsajátítása, alkalmazása
  • Az idegen szavak, kifejezések kiejtése, alkalmazása
  • A táncok történeti háttérének ismerete
  • A historikus táncok ismerete

Személyes kompetenciák

  • Az esztétikai érzék fejlesztése
  • A tánc iránti szeretetet mélyítése
  • Lelkiismeret, önfegyelem, önkontroll kialakítása
  • A fizikai és lelki állóképesség fejlesztése
  • Az értelmi és érzelmi intelligencia szintjének emelése
  • A múlt és jelen értékeinek befogadására nevelés

Társas kompetenciák

  • A közösségi magatartás (közös alkotás öröme, alkalmazkodás, kapcsolatteremtés, aktív szerepvállalás, a társak elfogadása, tiszteletben tartása) formáinak kialakítása, gyakorlati alkalmazása.
  • A táncos partnerkapcsolat kialakítása
  • Csoportos bemutatásnál a figyelmes együttműködésre nevelés
  • A táncművészetek iránti érdeklődés felkeltése
  • A környezet megóvásának fontossága
  • Az egymás megsegítése és saját egészségünk megóvása iránti igény kialakítása

Módszerkompetenciák

  • A nyitottságra, az ismeretek befogására nevelés
  • A tanulás tanulása (a rendszeres és igényes munkára, a hatékony, önálló gyakorlásra nevelés)
  • Művészi önkifejezés fejlesztése
  • Az esztétikai érzék fejlesztése a táncelőadások rendszeres látogatásával, táncelemzéssel
  • A kiemelkedő alkotók megismerése a hazai és nemzetközi társastáncmozgalomban
  • Az elsajátított viselkedéskultúra gyakorlati alkalmazása
  • Tehetséggondozás, a tanulók felkészítése szakirányú továbbtanulásra

 

Iskolánkban a társastánc tanszakon a 2016/2017. tanévben az előképző 1. és 2. évfolyamon valamint az alapfok 1-4. évfolyamán új tanszakfelosztás szerint a következő tantárgyakat tanulják növendékeink heti négy óra időtartamban:

Tantárgy

Előképző

Alapfok

1.

2.

1.

2.

3.

4.

Gyermektánc
 

4 óra

4 óra

-

-

-

-

Társastánc

-

-

4 óra

4 óra

4 óra

4 óra

 

Néptánc tanszak

A néptánc oktatása elősegíti néphagyományunk megismerését, tovább éltetését és újraalkotását, kulturális örökségünk megbecsülését. A tanórai keretek mellett fontos szerepet játszik a tánc színpadi megjelenítése is, amely egyrészt a művészi megtapasztalás élményét teszi lehetővé a tanulók számára, másrészt kulturális szerepvállalása révén a nagyközönség számára is hozzáférhetővé teszi táncos hagyományainkat.

Az alapfokú művészetoktatásban középpontba került a tanulók technikai felkészültségének megalapozása, amely során alkalmassá válnak a különböző táncok újraalkotására, szabad és kötött formákban történő megjelenítésére. Előtérbe került a helyi táncanyag, tánchagyomány tanításának elsődlegessége, amely végigkísérheti az egész oktatási folyamatot. Nagyobb szabadságot biztosít a pedagógus számára a képzés megtervezésében, ugyanakkor biztosítja az intézmények közötti átjárhatóságot.

A néptánc oktatása során a kulturális értékek közvetítése nem elsősorban a képességek függvénye, hanem a képességek fejlesztésének lehetséges színtere. Lehetővé teszi mindenki számára – beleértve a kisebbségeket valamint a hátrányos helyzetű gyermekeket is – az önkifejezés és azonosulás esztétikai útjának elérését, segítve ezzel a személyes kreativitás kibontakozását és az egyéniség fejlődését.

A néptánc tanszak célja a magyar néptánc és népi kultúra iránti érdeklődés kialakítása és elmélyítése, hagyományaink, kulturális örökségünk továbbéltetése, a mozgáskultúra megalapozása és fejlesztése, a tánc, mint a közösségteremtés és közösségformálás lehetséges eszközének értelmezése.

Kiemelt kompetenciák a néptánc területén

Szakmai kompetenciák

  • A táncos képességek – készségek – jártasságok kialakítása és fejlesztése
  • A hagyományos népi játékmód ismerete
  • Korszerű szemléletmód kialakítása a népi kultúra–népélet összefüggő rendszerének értelmezéséhez
  • A tánc általánosan jellemző vonásainak ismerete és gyakorlati alkalmazása
  • A zenéhez igazodó, alkalmazkodó táncos mozgás kialakítása
  • Az improvizáció és a táncszerkesztés törvényszerűségeinek, szabályainak az életkori sajátosságoknak megfelelő ismerete és tudatos alkalmazása
  • A térforma, stílusérzék és mozgásmemória fejlesztése, az alakzatok, formák gyakorlati alkalmazása
  • A táncokhoz kapcsolódó énekek, zenei kíséretek, jellemző viseletek, szokások és a társasági táncélet alkalmainak megismerése
  • A színpad általános törvényszerűségeinek megismertetése
  • Előadói táncos magatartás kialakítása az életkori sajátosságoknak megfelelően
  • A színpadi táncművészet legfontosabb ágazatainak, korszakainak és művészeti alkotásainak megismerése

Személyes kompetenciák

  • Az esztétikai érzék fejlesztése
  • A rendszeres és következetes kitartó munkára nevelés
  • Nyitottságra, valamint a múlt és a jelen értékeinek befogadására nevelés
  • Folyamatos ismeretbővítésen keresztül a szintetikus látásmódra való nevelés
  • A vizuális memória és a képzelőerő fejlesztése
  • A kreativitás és a testi–lelki állóképesség fejlesztése
  • A kommunikáció verbális és nonverbális módjainak alkalmazása

Társas kompetenciák

  • A közösségi alkotás öröme, a közösségi kultúra értékei iránti fogékonyság kialakítása
  • A másság elfogadásának képessége
  • Az önálló döntéshozatal képessége
  • Kezdeményezőkészség, egyéni feladat– és szerepvállalás
  • A kapcsolatteremtő képesség fejlesztése
  • A szabálytudat kialakítása
  • A csoportnorma kialakítása
  • A segítő életmódra nevelés s a szociális érzékenység fejlesztése
  • A közösségi szemlélet kialakítása
  • A környezet megóvásának fontossága
  • Az egészséges életmód igénye

Módszerkompetenciák

  • Az ismeretbefogadás képességének fejlesztése
  • Az intelligens tudás megszerzésére irányuló igény kialakítása
  • Az összefüggések megértésére, a következtetések levonására irányuló fejlesztések
  • Az ismeretek alkalmazásának, újrafogalmazásának képessége
  • A kreatív alkotói folyamatokban való részvétel igényének kialakítása
  • A hatékony önálló tanulásra nevelés
  • Az alkalmazott tudás kialakítása, a képzés során elsajátított ismeretek alkalmazása más környezetben is
  • A tehetség azonosítása, tehetséggondozás, mentorálás, nyomon követés

 

Iskolánkban a néptánc tanszakon a 2016/2017. tanévben az előképző 1. és 2. évfolyamon valamint az alapfok 1-4. évfolyamán új tanszakfelosztás szerint a következő tantárgyakat tanulják növendékeink heti négy óra időtartamban:

 

Tantárgy

Előképző

Alapfok

1.

2.

1.

2.

3.

4.

Népi gyermekjáték

4 óra

4 óra

-

-

-

-

Néptánc

-

-

4 óra

4 óra

2 óra

2 óra

Folklórismeret

-

-

-

-

2 óra

2 óra